Doel
Formeel luidt het, dat de Stichting Blauwvalk ten doel heeft het levend houden van de (cultuur)geschiedenis met het oog op het waarborgen, agenderen en bevorderen van vrijheid, recht en democratie en voorts al hetgeen met een en ander rechtstreeks of zijdelings verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn, alles in de ruimste zin des woords. In de voorbereiding van de oprichting van de stichting hadden we een heldere doelstelling voor ogen, maar bleek het ingewikkeld om die te concretiseren. Terugkerend motto bij die besprekingen is de uitspraak van de Spaans-Amerikaans schrijver, dichter en filosoof George Santayana (1863-1952) ‘Wie zijn geschiedenis niet kent, is gedoemd haar te herhalen.’ Hoe vaak dit citaat ook gebruikt is, het vormt de kern van waar de Stichting Blauwvalk voor staat. Vrijheid, recht en democratie zijn verworvenheden die in de loop van onze geschiedenis vorm kregen, maar die telkens opnieuw zijn bevochten. Voorwaarde voor het in stand houden van het begrip van vrijheid, recht en democratie is om de ontstaansgeschiedenis ervan scherp voor ogen te hebben en met name daar waar in de geschiedenis deze begrippen ter discussie stonden of werden verworpen. De Stichting Blauwvalk hecht eraan die geschiedenis vast te leggen en aan de hand daarvan de verworvenheden ervan uit te dragen. Te denken daarbij bijvoorbeeld is aan (sociaal)historisch onderzoek, publicaties, exposities, lezingen en manifestaties. Daarnaast het initiëren of ondersteunen van uiteenlopende initiatieven door schrijvers, denkers, kunstenaars en vormgevers op dit gebied, al dan niet specifiek gericht op het onderwijs of jongeren.

 

Organisatie
Het bestuur vertegenwoordigt de Stichting Blauwvalk en bestaat uit vier bestuurders. De vertegenwoordigings-bevoegdheid komt (mede) toe aan 2 gezamenlijk handelende bestuurders. Het bestuur bestaat uit:
M. Verbeek, voorzitter
R. van de Wouw, secretaris
O. de Hollander, penningmeester
E. Winters, bestuurslid

 

Raymond van de Wouw, oprichter stichting Blauwvalk overleden
Het jaar 2020 was in alle opzichten een verloren jaar. Ook voor de Stichting Blauwvalk. Naast de wereldwijde verlammende pandemie werd in september initiatiefnemer én voorzitter Raymond van de Wouw getroffen door een ernstige ziekte. Een aantal voorgenomen initiatieven van de stichting kwamen mede hierdoor in de knel. Op 10 maart van dit jaar legde de heer Van de Wouw zijn functie neer als voorzitter van de Stichting Blauwvalk en werd hij benoemd tot erelid. Uiteindelijk overleed hij amper twee maanden later op 24 april 2021. Verdrietig en onthand gaan aan wij nu aan de slag om de doelstellingen van de stichting, waarvoor hij het fundament legde, te realiseren.

 

Werkwijze en activiteiten
In 2019 en 2020 vieren we in ons land 75 jaar bevrijding. In dat licht kregen talloze lokale, regionale en landelijke initiatieven vorm. De verschillende bestuursleden van de Stichting Blauwvalk waren ieder vanuit hun eigen achtergrond, expertise en woonplaats betrokken bij een veelvoud van (herdenkings-)initiatieven. Het bestuur acht het van belang om de continuïteit van de bewustwording ook na afloop van dit bevrijdingskroonjaar te waarborgen. Op het gebied van (historisch) onderzoek zien wij initiatieven die aanmoediging en ondersteuning verdienen. In de publieke discours ligt op dit moment het accent nadrukkelijk op wat je het persoonlijk verhaal kunt noemen. Als uitganspunt voor nader historisch onderzoek zijn die verhalen nog betekenisvoller te maken. De Stichting Blauwvalk initieert – of zoekt aansluiting bij – dergelijke lokale en regionale initiatieven en hoopt initiatiefnemers, onderzoekers, schrijvers, denkers, kunstenaars en vormgevers bijeen te brengen om uiteenlopende initiatieven op een hoger plan te brengen. Het bestuur van de stichting acht het eveneens van groot belang om aansluiting te vinden bij de actualiteit vanuit de in de doelstellingen van de stichting genoemde fundamentele begrippen van vrijheid, recht en democratie.

 

Financiën
De Stichting Blauwvalk werkt jaarlijks, waarbij het boekjaar gelijk is aan het kalenderjaar, aan de hand van een door het voltallige bestuur goedgekeurde begroting. Die begroting maakt steeds onderdeel uit van het jaarplan en wordt hier separaat in opgenomen. Uiterlijk binnen zes maanden na afloop van het boekjaar worden de balans en de staat van baten en lasten opgemaakt en vastgesteld. Na te zijn onderzocht door een accountant dan wel een andere deskundige in de zin van artikel 2:393 BW wordt een verklaring opgesteld omtrent de getrouwheid van genoemde stukken. Gegeven de oprichtingsdatum geschiedt deze financiële verantwoording voor de eerste maal uiterlijk vóór 1 juli 2020. De bovengenoemde financiële verantwoording wordt telkenjare op de website van de stichting gepubliceerd. De baten van de stichting betreffen, dan wel kunnen betreffen: mogelijke subsidies, eventuele revenuen van georganiseerde evenementen en gerealiseerde producties, donaties van particulieren, bedrijven, verenigingen en instellingen, schenkingen of nalatenschappen, alsmede overige baten. De lasten zijn onder te verdelen in kosten voor het organiseren van activiteiten en het uitvoeren van producties, beheer- en administratiekosten. De bestuursleden van de Stichting Blauwvalk genieten geen beloning voor hun werkzaamheden en zij ontvangen geen vacatiegeld. Zij hebben wel recht op vergoeding van de door hen in de uitoefening van hun functie gemaakte kosten, mits niet bovenmatig. Bestuursleden die tevens een uitvoerende functie vervullen, kunnen daarvoor wel een beloning ontvangen. Er wordt verder door de Stichting Blauwvalk geen kantoorruimte aangehouden. Vergaderingen en andere bijeenkomsten vinden zoveel mogelijk plaats in openbare ruimten of op locaties die ‘om niet’ ter beschikking zijn gesteld. Indien de stichting wordt ontbonden en er op dat moment conform de statuten een liquidatiesaldo wordt vastgesteld, dan zij voor alsdan hierbij reeds bepaald dat een dergelijk saldo wordt besteed ten behoeve van een algemeen nut beogende instelling met een gelijksoortige doelstelling aan die van de Stichting Blauwvalk.

 

Jaarplan 2020
De Stichting Blauwvalk werd op 16 oktober 2019 opgericht. Op die datum vond ook de inschrijving in het handelsregister van de Kamer van Koophandel plaats. Op basis daarvan werd eind december 2019 een bankrekening geopend. Gedurende het eerste kwartaal van 2020 voeren wij vooreerst de in verband met de voorgenomen activiteiten te verrichten activiteiten uit, zoals daar zijn:
– melding bij Belastingdienst en aanvraag ANBI-status [gerealiseerd]
– deskundigheid op financieel-administratief terrein inlenen [gerealiseerd]
– huisstijl en website ontwerpen en operationeel maken [gerealiseerd]
– fondswerving
– alle activiteiten die samenhangen met de genoemde doelstellingen

Een algemeen nut beogende instelling (ANBI) moet gegevens publiceren op een eigen website, of op een gemeenschappelijke website van bijvoorbeeld een brancheorganisatie.  De Stichting Blauwvalk gebruikt daarvoor het standaardformulier publicatieplicht ANBI algemeen.
Standaardformulier jaarrekening Stichting Blauwvalk 2020

 

Jaarplan 2021
De activiteiten van de Stichting Blauwvalk in 2021 waren beperkt tot het aanknopen van een aantal relevante contacten met aanverwante organisaties en potentiële partnerorganisaties. Medio 2021 werd een eerste voorschot uitgekeerd van de nalatenschap. Hieruit zijn in 2021 geen activiteiten/initiatieven ondersteund.
Standaardformulier jaarrekening Stichting Blauwvalk 2021

 

Jaarplan 2022
De activiteiten van de Stichting Blauwvalk waren ook in in 2022 voornamelijk beperkt tot het aanknopen van een aantal relevante contacten met aanverwante organisaties en potentiële partnerorganisaties. In 2022 werd een eerste activiteit/initiatief ondersteund en werden afspraken gemaakt over ondersteuning van activiteiten/initiatieven in 2023.
Standaardformulier-jaarrekening-Stichting-Blauwvalk-2022

 

Deze Pdf-bestanden kunt u lezen met Adobe Reader. Deze kunt u downloaden bij Adobe.

Projecten